פסיכולוג פרטי או טיפול במסגרת ציבורית?

החלטת לפנות לטיפול וכעת השאלה היא אם לפנות דרך קופת חולים, דרך מסגרת ציבורית אחרת, או לפנות למכון פרטי או פסיכולוג העובד באופן עצמאי. סביר להניח שנחשפת לכך שיש כמה אפשרויות, אבל עדיין קיים קושי להחליט מה מתאים לך. ננסה לפרט כאן אודות השיקולים השונים שיכולים לעזור בקבלת החלטה.

ראשית אדגיש כי:

בדרך כלל, ועד כמה שאני יודע ומכיר, המסגרות הציבוריות כגון קופות החולים נותנות שירות מקצועי איכותי שאינו נופל כלל מהטיפול הפרטי. יתרה מכך, במקרים רבים מאוד למסגרות הציבוריות יש יתרון משמעותי על פני הטיפול הפרטי. מדוע?

המסגרות הציבוריות הן בדרך כלל רב מקצועיות, משלבות רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים בשיטות מגוונות. הטיפול הניתן מותאם לצורך של המטופל או המטופלת, הצוות מפעיל חשיבה לגבי ההתערבות הנדרשת וקיימת יכולת היוועצות ולמידה מסקטורים מקצועיים שונים.

גם בסקטור הפרטי יש מטפלים מצוינים, בדרך כלל כאלו שכבר התנסו בעבודה ציבורית, או שבמקביל לעבודה במסגרת ציבורית עובדים במכון פרטי או פותחים קליניקה משלהם.

האם כל המטופלים מרוצים במסגרות הציבוריות? לא. אבל גם במגזר הפרטי לא כל המטופלים מרוצים.

אז מה השיקולים לכאן או לכאן?

אף שהדברים הכתובים להלן אינם נכונים בכל המקרים, אפשר לראות אותם ככיוון כללי מאפיין:

  • בחלק מהמסגרות ציבוריות יש פחות בחירה לגבי המטפל הספציפי. בקופות החולים אפשר לנסות לקבוע עם מטפלים העובדים בהסדר עם הקופה, אך פעמים רבות אין אצלם מקום ובסופו של דבר מגיעים למטפל הזמין בעת הפנייה. במרפאות אחרות, יזמינו אותך לאחר הפנייה לריאיון, ולפי המידע המתקבל יתאימו לך מטפל/ת, כאשר ההתאמה נעשית לפי שיקולים מקצועיים, לפי אופי הטיפול המומלץ ולפי הזמינות של המטפלים. במקרים אלו ההשפעה של הפונה על זהות המטפל עשויה להיות מועטה. לעומת זאת, בפנייה למסגרת פרטית ניתן לבחור אצל מי רוצים להיות מטופלים. וכמובן מומלץ לבדוק מהי ההכשרה הרשמית של המטפל/ת.
  • במסגרות הציבוריות יש פעמים רבות תור. אדם עשוי לפנות, להתקבל לטיפול אך ייתכן שיצטרך לחכות שבועות ואולי גם חודשים. בטיפול פרטי אין תור. אם רצית מטפל או מטפלת מסוימים ואין להם מקום פנוי, בדרך כלל אפשר לקבל מהם המלצות למטפל אחר שעשוי להתאים. אם מאוד רצית דווקא אותו או אותה, אפשר לבדוק אם כדאי לחכות או שלא צפוי מקום פנוי בזמן הקרוב.
  • משך הטיפול במסגרת ציבורית עשוי להיות מוגבל. אם יש צורך בטיפול קצר מועד אין לכך חשיבות, אך כאשר יש צורך בתהליך ממושך הדבר עלול להגביל. מטפלים רבים ישתדלו אמנם לבדוק אם ניתן להאריך את הטיפול אך לא תמיד הדבר אפשרי. בדרך כלל לא ניתן להעביר את הטיפול לקליניקה הפרטית של המטפל, כך שאם מעוניינים בהמשך טיפול יהיה צורך לפנות למטפל פרטי אחר. בטיפול פרטי אין הגבלה על משך הטיפול ואפשר להמשיך ככל שהמטפל והמטופל מרגישים שיש בכך תועלת.
  • בטיפול פרטי המחיר בדרך כלל יקר יותר. המסגרות הציבוריות ככלל מסבסדות את מחיר הטיפול, אם דרך קופת החולים, אם דרך קרנות אחרות. עם זאת, במקרים רבים ניתן לשלם מחיר מופחת גם בטיפול פרטי, למשל דרך החזרים של חברות הביטוח, במקרים בהם הדבר מתאפשר.
  • במסגרות הציבוריות יש הרבה למידה משותפת. בדרך כלל מתקיימות ישיבות צוות קבועות, חשיבה רב מקצועית, סמינרים והרצאות. גם במכונים פרטיים זה קיים, אבל בדרך כלל מכונים פרטיים הם קטנים יותר והאפשרות פחותה. עם זאת, יש לציין שגם מטפלים פרטיים דואגים תדיר להמשך למידה והתפתחות מקצועית.
  • בקליניקות הפרטיות העבודה בדרך כלל יותר עצמאית. במקרה הצורך יש אפשרות לעבודה רב מקצועית, כמובן תוך הסכמה של המטופל. למשל, במקרה של צורך בטיפול תרופתי במקביל לפגישות פסיכותרפיה, ניתן ורצוי ליצור שיתוף פעולה בין המטפל הרגשי לבין הפסיכיאטר. במסגרות ציבוריות העבודה הרב מקצועית בדרך כלל מובנית.
  • במסגרות הציבוריות מטופלים רבים חוששים שהמידע אודות הפנייה לטיפול קיים במערכת וזמין לאנשי מקצוע נוספים העובדים באותה מערכת. יש להדגיש שכל מערכת ציבורית שומרת מן הסתם על החוק ועל סודיות מטופליה. אולם עדיין מטופלים חוששים מהאפשרות שרופא מקצועי יידע שהם מקבלים טיפול פסיכולוגי. חשוב להדגיש גם שיש מצבים בהם כל מטפל צריך להעביר מידע לרשויות הצבא והמדינה, תחת ויתור סודיות או לפי לשון החוק. במצבים כאלו אין סמכות לאף איש מקצוע שלא לדווח, בין אם הוא עובד במסגרת ציבורית או פרטית.
  • בקופות החולים כדי להיות מטופל צריך לקבל אבחנה. הרפורמה בבריאות הנפש אפשרה לציבור רחב לקבל טיפול מסובסד במסגרת קופות החולים, אך כדי להיות זכאים לטיפול יש צורך באבחנה רשמית. אצל מטפלים פרטיים אין צורך בכך. כל אדם שמרגיש שיכול להיתרם מטיפול יכול לפנות.

בכל מקרה, יש לצפות לקבלת טיפול איכותי מאדם שרוצה מאוד לעזור לך. הבחירה בסופו של דבר היא לפי מה שמתאים לך.

נסכם בקצרה:

מה מאפיין את שתי המסגרות

עבודה לפי סטנדרטים מקצועיים, לפי החוק ובהתאם לקוד האתי

מחוייבות לסודיות ולשמירה על כבודו של המטופל

יתרונות הטיפול במסגרת ציבורית

צוות רב מקצועי (אפשרי גם במכון פרטי אבל בדרך כלל פחות)

מחיר הטיפול נמוך יותר, לעתים באופן משמעותי

יתרונות הטיפול בקליניקה פרטית

גמישות: (בדרך כלל) בחירה מלאה בזהות המטפל או המטפלת, משך טיפול לא מוגבל

אין תור. אם למי שפונים אין מקום אפשר לבקש המלצות נוספות

כדי לקבל טיפול אין צורך במתן אבחנה